مزرعه ارگانیک

محصولات کشاورزی ارگانیک

محصولات کشاورزی ارگانیک کدامند؟

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعت هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها، مواد شیمیایی و حتی کود شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند. برای مبارزه با آفات هم می بایست به جای سموم شیمیایی از ضد آفات طبیعی مثل برخی زنبورها و حشرات استفاده شود. علاوه بر این ریشه محصول نباید به هیچ عنوان تراریخته یعنی تغییر یافته ژنتیکی در آزمایشگاه باشد.

ارگانیک بودن یک کالا به معنای داشتن گواهی ارگانیک است.بنای ما در فروشگاه اینترنتی اریگانوم به هیچ عنوان صرفا بر اعتماد به ادعای تولید کننده نیست! استراتژی ما فقط توجه به تائیدیه های منابع معتبری مثل شرکت های بازرسی موسسه استاندارد ایران است که ارگانیک بودن محصولات را بر اساس استاندارد 11000 کنترل می کنند. برخی از محصولات دارای تائیدیه ارگانیک از اتحادیه اروپا یا امریکا و یا برخی کشورها مثل آلمان، استرالیا، انگلستان، فنلاند و … هستند که در این فروشگاه پذیرفته می شوند. اگر محصولی دارای گواهی ارگانیک از این مراجع باشد لوگوی آن مرجع می تواند روی بسته بندی آن محصول درج شود. آشنایی با این علائم برای مصرف کنندگان محصولات ارگانیک می تواند اطمینان بخش باشد .

 

ارگانیک یعنی چه؟

ارگانیک به (انگلیسی organic)در لغت به معنی مشتق شده از موجود زنده می باشد .

 

تفاوت محصولات ارگانیک و طبیعی

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که ارگانیک و طبیعی به یک معنا نیستند؛

محصولات طبیعی ممکن است دارای برچسب کاملا طبیعی، صد درصد طبیعی و بدون هورمون باشند به این معنی که در تولید آن ها از هیچ رنگ مصنوعی، طعم دهنده و یا نگهدارنده ای استفاده نشده است.

اما محصولات ارگانیک، دارای یک برچسب ارگانیک هستند به این معنی که در تولید آن ها از هیچ گونه کود شیمیایی، آفت کش، سموم، آنتی بیوتیک، هورمون و دستکاری ژنتیکی استفاده نشده است.

 

کشاورزی ارگانیک چیست؟

محصولات ارگانیک به محصولات کشاورزی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات و محصولات لبنی گفته می شود که کاملا طبیعی پرورش داده می شوند و در تولید آن ها از کود شیمیایی و فاضلاب، آفت کش ها، سموم، هورمون ها و دستکاری های ژنتیکی استفاده نمی شود.

کشاورزانی که محصولات ارگانیک را تولید می کنند برای افزایش رشد گیاهان و تغذیه ی خاک از کود های طبیعی و کمپوست استفاده می کنند.

کشاورزی ارگانیک منجر به بهبود کیفیت خاک و حفظ آب های زیر زمینی می شود، همچنین آلودگی را کاهش می دهد و برای محیط زیست بهتر می باشد.

 

چرا محصولات ارگانیک؟

استفاده از محصولات ارگانیک ابتلا به بیماری ها و آلرژی را کاهش می دهد، افراد به دلیل نگرانی از مشکلات بهداشتی و زیست محیطی تصمیم می گیرند که محصولات ارگانیک استفاده کنند اما به راستی دلیل انتخاب محصولات ارگانیک چیست؟

آفت‌ کش‌ ها : در کشاورزی مدرن از آفت‌کش‌ های شیمیایی برای محافظت از محصولات کشاورزی در برابر حشرات، آفات و بیماری‌ ها استفاده می‌شود، وقتی کشاورزان آفت‌کش‌ ها را بر روی گیاهان اسپری می‌کنند، باقیمانده این سموم بر روی محصولات باقی می ماند.

بسیاری از مردم غذا های ارگانیک را انتخاب می‌کنند تا از این سموم و آفات دور باشند.

افزودنی‌ های خوراکی : محصولات ارگانیک بدون هر گونه افزودنی‌، نگه‌ دارنده‌، رنگ‌ های مجاز خوراکی، طعم‌دهنده‌ ها و مونو سدیم گلوتامات تولید می شوند.

محیط زیست : بسیاری از افراد از محصولات ارگانیک استفاده می‌کنند چون این مواد برای محیط زیست مناسب‌ تر هستند، آلودگی کمتری دارند و کیفیت آب و خاک را حفظ می‌کنند.

 

تشخیص محصولات ارگانیک

شاید بسیاری از افراد با دیدن اسم ارگانیك اقدام به خرید كنند اما حتما باید به خاطر داشته باشید این روزها از نام ارگانیك سوءاستفاده‌های زیادی شده و افرادی محصولات خود را با نام ارگانیك به فروش می‌رسانند كه حتی كمترین اطلاعی از این محصولات ندارند. حتما این را هم به خاطر داشته باشید كه فقط محصولاتی به عنوان ارگانیك شناخته می‌شوند كه مراحل بازرسی و نظارت را از طرف سازمان‌های مربوطه گذرانده و گواهی ارگانیك از جهاد كشاورزی دریافت كرده باشند.

بنای ما در فروشگاه اینترنتی اریگانوم به هیچ عنوان صرفا بر اعتماد به ادعای تولید کننده نیست! استراتژی ما فقط توجه به تائیدیه های منابع معتبری مثل شرکت های بازرسی موسسه استاندارد ایران است که ارگانیک بودن محصولات را بر اساس استاندارد 11000 کنترل می کنند. برخی از محصولات دارای تائیدیه ارگانیک از اتحادیه اروپا یا امریکا و یا برخی کشورها مثل آلمان، استرالیا، انگلستان، فنلاند و … هستند که در این فروشگاه پذیرفته می شوند. اگر محصولی دارای گواهی ارگانیک از این مراجع باشد لوگوی آن مرجع می تواند روی بسته بندی آن محصول درج شود. آشنایی با این علائم برای مصرف کنندگان محصولات ارگانیک می تواند اطمینان بخش باشد .

برخی از نشان های ملی ارگانیک شناخته شده در جهان در ادامه آمده است .

 

خواص و مزایای استفاده از محصولات ارگانیک

انجمن تغذیه آمریکا معتقد است که سطح ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در محصولات ارگانیک بیشتر است.

همچنین تحقیقات نشان داده که محصولات کشاورزی ارگانیک سطوح پایین تری نیترات دارند، مقادیر بالای نیترات خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.

محصولات ارگانیک اغلب تازه تر هستند چون در تهیه آن ها از مواد نگهدارنده که طول عمرشان را بیشتر می کند استفاده نشده است.

محصولات ارگانیک سینولئیک اسید بیشتری دارند که برای سلامت قلب و عروق مفید می باشد.

بسیاری از والدین معتقدند که محصولات ارگانیک چون آفت کش ندارند برای تغذیه نوزادان و کودکان مناسب تر هستند.

مضرات محصولات ارگانیک

چون در پرورش محصولات ارگانیک از آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود ممکن است مقادیر کمی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله لیستریا، سالمونلا و E. coli بر روی آن ها رشد کند که می توانند باعث ایجاد بیماری در انسان شوند.

 

از کجا محصولات ارگانیک بخریم؟

اگر می خواهید محصولات ارگانیک خریداری کنید می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

  • بهروز صدرارحامی
  • خرداد 14, 1398
  • 1118 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!