وگان

وگان چیست؟

وگان در حقیقت نوعی رژیم گیاهخواری است که در آن هرگونه محصولاتی حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و… از رژیم غذایی حذف می‌شوند. هدف از این نوع گیاهخواری تنها سلامتی نیست و اغلب مسائل حمایت از حیوانات و حفظ محیط زیست نیز درنظر گرفته می‌شود. به این شکل که این افراد معتقد هستند برای دامپروری باید جنگل‌ها و مراتع از بین بروند، در نتیجه برای جلوگیری از این اقدام هرگونه محصولات حیوانی را نیز از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند.

گیاه‌خوارها معتقدند که اگر از مصرف فرآورده‌های حیوانی در خوردوخوراک‌مان دست بکشیم، هم سالم‌تر می‌مانیم و هم به‌این‌ترتیب از کشتار بی‌رحمانه حیوانات بی‌گناه جلوگیری می‌کنیم. جالب است بدانید که پیروان گیاه‌خواری، البته سرسخت‌ترهایشان، علاوه‌بر رژیم غذایی در سایر جنبه‌های زندگی هم از این طرز فکر تبعیت می‌کنند. یعنی در بین غیرخوراکی‌ها هم، برای مثال پوشاک و لوازم آرایشی، از هیچ محصولی که شامل مواد اولیه حیوانی است خرید نمی‌کنند. مثلا چرم نمی‌پوشند یا خرید لوازم آرایشی حاوی مشتقات حیوانی را حداقل برای خودشان تحریم می‌کنند.

 

تفاوت بین وگان و گیاه خواری چیست؟

شاید در نگاه اول تفاوتی میان وجترین یا وگن نبینید ولی این دو مورد با هم تفاوت‌های اساسی دارد. وجترین (vegetarian)  کسی است که در برنامه غذایی خود انواع گوشت‌ها را حذف کرده است اما سایر فراورده‌های دامی را مصرف می‌کند. یک وجترین محدودیتی برای مصرف لبنیات ندارد در حالی که این مواد نیز از حیوانات گرفته شده‌اند. این در حالی است که شرایط برای وگن‌ها فرق دارد.

وگن‌ها به غیر از غذا تمامی فراورده‌های دامی مانند چرم یا خز در لباس‌های خود استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که وجترین‌ها در این مورد خاص، هیچ محدودیتی ندارند و از همه این لباس‌ها هم بهره می‌برند.

 

چه دلایلی برای استفاده از لوازم آرایشی وگان وجود دارد؟

 

دفاع از حقوق حیوانات یکی از مهم‌ترین دغدغه وگان‌هاست. وگان‌ها با مصرف هرگونه محصولی که حاوی ترکیبات دارای منشأ حیوانی باشد یا روی حیوانات آزمایش شده مخالف‌اند و تولید و فروش چنین محصولاتی را ناقض حقوق حیوانات می‌دانند. درمورد آزمایش لوازم آرایشی و بهداشتی روی حیوانات در ادامه بیشتر صحبت می‌کنیم.

وگان‌ها هیچ خوش ندارند که پوست‌شان با فرآورده‌های حیوانی تماس پیدا کند. همان طور که گفتیم، در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی معمولی از بسیاری ترکیباتی استفاده می‌شود که به‌نوعی به سرمنشأ حیوانی می‌رسند. اما وگان‌ها بر این باورند که لوازم آرایشی و بهداشتی وگان برای سلامت پوست، به‌خصوص پوست‌های حساس، به‌مراتب بهترند.

وگان‌ها علاوه‌بر دغدغه دفاع از حقوق حیوانات برای محافظت از محیط‌زیست هم دل تپنده‌ای دارند. ازاین‌رو اغلب تولیدکنندگان لوازم آرایشی وگان در بسته‌بندی محصولات‌شان هم وگان‌طوری رفتار می‌کنند. بسیاری از محصولات وگان با بسته‌بندی‌های دوست‌دار محیط‌زیست به بازار عرضه می‌شوند تا دیگر از همه‌جهت وگان باشند.

آیا وگان بودن یک محصول ارتباطی با تست حیوانی دارد؟

در اینجا باید به یک تفاوت مهم بین وگان بودن یک محصول و کرولتی فری (cruelty-free) بودن آن اشاره کنم. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اگر یک محصول گیاهی است، یعنی هیچ حیوانی در آن مورد اذیت و آزار واقع نشده است. این نادرست است، برخی از محصولات وگان و نه همه آنها، ممکن است روی حیوانات آزمایش شده باشند. کرولتی فری در لغت به‌معنای «بدون بی‌رحمی» است، اما در لوازم آرایشی این‌طور تفسیر می‌شود: «تست حیوانی ندارد».پس همه محصولات وگان لزوما کروئِلتی-فری نیستند و برعکس همه محصولات کروئِلتی-فری لزوما وگان نیستند.این دو واژه در حیطه لوازم آرایشی خیلی اوقات به‌جای هم استفاده می‌شوند و همین باعث ابهام شده است.

آیا لوازم آرایشی وگان خوب است یا بد؟

حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعا بهتر است از لوازم آرایشی وگان استفاده کنیم؟ پاسخ مثبت است، اما نه همیشه. گاهی اوقات این محصولات فقط برچسب وگان را دارند و درواقع بیشتر به‌دلیل بازاریابی برای فروش محصولاتشان این برچسب‌ها را می‌زنند. بنابراین این برچسب‌ها بدون تأییدیه‌های لازم برای اثبات وگان بودن یک محصول کافی نیستند.

محصولات آرایشی بهداشتی وگان و کرولتی‌فری‌ها با هدف متوقف‌کردن اقدامات بی‌رحمانه نسبت به حیوانات ایجاد شده‌اند و اگر نه همه آنها، برخی از برندها واقعا در این مسیر موفق بوده‌اند.

 

آیا محصولات وگان همان محصولات وجترین هستند؟

محصولات وگان با محصولات گیاهی تفاوت دارند. به نوشتار این دو کلمه دقت کنید: وگان (Vegan) و وجترین (vegetarian). تفاوت آنها در این است که محصولات گیاهی فقط حاوی ترکیبات و اجزای بدن حیوانات نیستند اما در آنها از موم، عسل، سفیده تخم‌مرغ (آلبومین)، عناصر موجود در شیر و نظایر آنها استفاده می‌کنند.

درحالی‌که در لوازم آرایشی وگان نه از ترکیبات حیوانی (چه زنده و چه کشته‌شده) و نه از محصولات تولیدی آنها استفاده نمی‌کنند.

 

 

چطور می‌توان لوازم آرایشی وگان را تشخیص داد؟

اگر می‌خواهید این محصولات آرایشی بهداشتی را بشناسید به برچسب‌های آنها دقت کنید. محصولی که در آن از هیچ‌یک از ترکیبات حیوانی و مشتقات آنها استفاده نشده است با برچسب وگان فرندلی (Vegan-Friendly)، وگان (Vegan) و ۱۰۰٪ وگان (Vegan 100%) مشخص می‌شوند. دقت کنید حتی موم، عسل و شیر هم نباید در آنها به کار رفته باشد.

اگر فکر می‌کنید تفاوتی بین این سه برچسب هست، باید بگویم این‌طور نیست. در اصل معنای همه آنها یکسان است، فقط هر شرکت خط‌مشی خودش را دارد و شاید از این برچسب‌ها برای اشاره به این موضوع استفاده کند که فقط همین یک محصول آن وگان است یا کل برند از محصولات گیاهی استفاده می‌کند.

راه دیگر تشخیص این است که تمام ترکیبات را بخوانید و ببینید در فهرست آنها از ترکیبات غیرگیاهی استفاده شده است یا نه. البته این راه صددرصد اطمینان‌بخش نیست. چه بسا شرکت همه ترکیبات را روی محصول درج نکرده باشد.فروشگاه معتبر اریگانوم محصولات مراقبت پوست برند آزوره را به شما معرفی میکند.این محصولات از 100% فرمول گیاهی و مواد طبیعی ساخته شده.

برای مشاهده محصولات وگان و کرولتی فری برند آزوره AZURE اینجا کلیک کنید.

 

محصولات برند آزورهAZURE

 

 

 

 

 

 

  • بهروز صدرارحامی
  • اردیبهشت 7, 1401
  • 946 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!