فواید گانودرما

فواید گانودرما

شاید تا به حال نام قهوه گانودرما را شنیده باشید ، اما گانودرما و فواید گانودرما چیست که منجر شده از آن در ساخت قهوه و سایر نوشیدنی های دیگر و حتی محصولات بهداشتی نظیر شامپو گانودرما و صابون استفاده شود؟ در اینجا قصد داریم شما را با مهم ترین فواید گانودرما و همین طور عوارض احتمالی آن آشنا کنیم.

گانودرما چیست؟

گانودرما که در جهان بیشتر با نام قارچ ریشی شناخته می شود مدت هاست در طب سنتی چینی در درمان بیماری های متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. گانودرما به این دلیل که از طعم تلخ و بافت چوبی برخوردار است، به طور معمول برای پخت و پز استفاده نمی شود. با این حال ، نمی توان از خواص بی نظیر این قارچ دارویی صرف نظر کرد. به همین خاطر از آن برای تهیه چای ، قهوه و سایر نوشیدنی های دیگر استفاده می کنند.

فواید گانودرما

برخی از پزشکان معتقدند که گانودرما با تقویت سیستم ایمنی بدن قادر به درمان خستگی ، کلسترول بالا ، فشار خون بالا و همینطور التهاب است. برخی دیگر نیز قارچ گانودرما را برای درمان همه بیماری ها مفید دانسته اند و برای فواید گانودرما دامنه ی گسترده تری را در نظر می گیرند. گفته می شود قارچ ریشی به کنترل سطح قند خون کمک کرده و به عنوان یک آنتی بیوتیک برای رفع مشکلات کبدی و مشکلات سیستم ایمنی بدن نیز مفید است. تحقیقات صورت گرفته تا کنون توانسته اند برخی از این ادعاهای درمانی را تأیید کنند. با این حال تحقیقات هنوز در حال انجام است و امید است موارد بیشتری از فواید گانودرما مورد تایید سازمان بهداشت و درمان جهانی قرار بگیرد.

هم اکنون بیشتر تمرکز علمی فعلی بر روی تأثیر قارچ گانودرما بر روی عفونت های ویروسی و باکتریایی ، دیابت و سرطان است و خوشبختانه برخی از نتایج نیز امیدوار کننده بوده است.

افراد زیادی در سراسر جهان در تلاش هستند تا مقدار مصرف داروهای شیمیایی را کاهش دهند و این داروها را با روش های گیاهی بی خطر جایگزین کنند. گرچه گانودرما ممکن است برای هر فرد یا هر بیماری مناسب نباشد ، اما از مزایای سلامتی زیادی برخوردار بوده و می تواند جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی محسوب شود. در ادامه به فواید گانودرما بیشتر می پردازیم.

محرک سیستم ایمنی

عصاره گانودرما می تواند تولید انواع گلبول های سفید خون را که به پیشگیری و مبارزه با عفونت کمک می کنند تحریک کند. بنابراین اگرچه به عنوان اولین خط دفاعی برای درمان سرطان توصیه نمی شود ، اما ممکن است به تقویت پاسخ ایمنی در بیماران سرطانی کمک کند.

بهترین فواید گانودرما

خواص ضد التهابی

برخی از روش های طب سنتی نظیر مصرف قارچ گانودرما به دلیل ترکیبات ضد التهابی خود ، در درمان بیماری های التهابی مانند سرطان ، دیابت و چاقی موفق هستند.

مبارزه با خستگی

خستگی مزمن می تواند ناشی از فشارهای جسمی و روانی باشد. تری ترپنوئیدها و پلی ساکاریدهای موجود در گانودرما با فعالیت آنتی اکسیدانی خود برای مبارزه با خستگی نقش فعالی دارند. برای مثال یکی از مطالعات صورت گرفته در این خصوص ، نشان می دهد که گانودرما می تواند با کاهش تجمع اسید لاکتیک ، باعث کاهش خستگی در هنگام ورزش و همینطور افزایش استقامت در هنگام شنا شود.

مبارزه با دیابت

این احتمال وجود دارد که پلی ساکاریدهای گانودرما بتوانند به کنترل قند خون مرتبط با دیابت کمک کنند. محققان در سال 2004 در مجله بین المللی قارچ های دارویی منتشر کردند که از عصاره پلی ساکارید گانودرما در افرادی با دیابت نوع 2 طی 12 هفته استفاده کردند و دریافتند که این ماده در کاهش سطح گلوکز خون موثر است.

مبارزه با سرطان

تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی توانایی ریشی را در تحریک پاسخ ایمنی ، به ویژه در مورد درمان سرطان ، بررسی کرده اند. در این آزمایشگاه ها نشان داده شده است که قارچ ریشی سلول های تومور را از بین می برد. مصرف این قارچ دارویی همچنین فعالیت سلولهای ایمنی بدن مانند سلول های کشنده طبیعی (NK) را افزایش می دهد.

دیگر فواید گانودرما لوسیدم عبارتند از:

– به تعادل قند خون و عملکردهای پانکراس یا (لوزالمعده) کمک می کند.

– از پوست در برابر آسیب و  تخریب سلول های پوستی محافظت می کند.

– به بهبود بافت پوست و کاهش اثرات پیری پوست کمک می کند

– به دفع سموم از بدن کمک می کند

– به افزایش متابولیسم کمک می کند

– به مبارزه و مهار رادیکال های آزاد کمک می کند

– از انسداد رگ ها جلوگیری کرده و از عملکرد کبد پشتیبانی می کند

– به بهبود عملکردهای جنسی کمک می کند

– به کاهش خستگی و بهبود خواب کمک می کند

– به بهبود سیستم هضم کمک می کند

– گرفتگی سینوس ها و سایر مشکلات تنفسی را برطرف می کند

– به جوان سازی بافت ها و سلول های بدن کمک می کند

– افزایش قدرت مغز کمک می کند

– به تأمین انرژی و نشاط کمک می کند

–  به جوان سازی و اکسیژن رسانی بدن کمک می کند

– به پشتیبانی از تنظیم فشار خون کمک می کند

– به تعادل کلسترول کمک می کند

– در بهبود زخم های پوستی ، خراش ، پسوریازیس ، زخم های دهان و گزش موثر است.

عوارض جانبی احتمالی از مصرف قارچ گانودرما

اگرچه فواید گانودرما زیاد بود و به طور کلی بی خطر است و همینطور اکثرا عوارض آن خفیف گزارش شده است، با این حال توصیه می شود:

  • در مصرف آن زیاده روی نکنید
  • در مورد تداخلات احتمالی گانودرما با داروهای مورد مصرفتان با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • برای بیماری های جدی و خطرناک نظیر سرطان علاوه بر استفاده از عصاره گانودرما باید مورد مراقبت های پزشکی نیز قرار بگیرید.
  • اگر از داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین استفاده می کنید و  یا قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید ، نباید گانودرما مصرف کنید زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • قارچ گانودرما باعث کاهش فشار خون شما می شود ، بنابراین در صورت مصرف داروهای ضد فشار خون از مصرف آن خودداری کنید. چرا که منجر به افت بیشتر فشار خون شما شده و موجب ایجاد سرگیجه ، خستگی ، حالت تهوع و تاری دید می شود.
  • توصیه می شود کودکان ، زنان باردار و مادران شیرده از مصرف قارچ گانودرما خودداری کنند.

مقدار و نحوه مصرف قارچ گانودرما

هیچ راهنمایی خاصی برای استفاده مناسب از گانودرما وجود ندارد. از عصاره گانودرما در تهیه دمنوش ، چای ، قهوه ، کپسول و پودر استفاده می شود. قهوه گانودرما یکی از معروف ترین محصولات گانودرما است که از فواید گانودرما برخوردار بوده و در فروشگاه های مواد غذایی سالم و ارگانیگ نظیر همین سایت انواع آن به فروش می رسد. شما عزیزان می توانید همین الان برای ثبت سفارش انواع نوشیدنی های گانودرما از سایت اریگانوم اقدام کنید.

  • بهروز صدرارحامی
  • مهر 25, 1399
  • 564 بازدید

یک دیدگاه برای “فواید گانودرما”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!