سیر سیاه

سیر سیاه چیست؟ خواص شگفت انگیز سیر سیاه

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه، همه ی ما گیاه سیر را میشناسیم و مطمئننا از خواص بی شمار و تاثیرات شگفت انگیز آن بر سلامتی هم آگاه هستیم. و به شکلهای مختلفی از سیر استفاده میکنیم. اما شاید شنیدن کلمه سیر سیاه (Black Garlic – بِلَک گارلیک) کمی تعجب برانگیز باشد. و سوالهای زیادی را در ذهن افراد ایجاد کند که مگر میشود رنگ سیر، سیاه باشد؟ و این رنگ سیاه آن چگونه به وجود می آید؟ و چه تفاوتهایی با سیر معمولی که سفید رنگ است دارد؟

سیر سیاه (Black Garlic) از تخمیر سیر تازه و خام که به آن Allium Sativum نیز گفته میشود، به دست می آید. به این صورت که سیر تازه و خام را به مدت ۳ ماه و توسط دستگاههای مخصوصی در درجه حرارت بین ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد و رطوبت بین ۸۰ تا ۹۰ درصد نگه داری میکنند که در این مدت رنگ آن سیاه شده. مزه ی آن ترش و شیرین (ملس) میشود و در مقایسه با سیر تازه ی اولیه بوی بسیار کمتری هم خواهد داشت.

سیر تازه

سیر تازه خام به عنوان یک ماده ی غذایی بی نظیر در دنیا شناخته میشود که سرشار از آنتی اکسیدان، آنتی بیوتیک ها و خاصیت آنتی ویروسی است. و تقریبا می توان گفت که تمامی متخصصین تغذیه و پزشکان در سرتاسر دنیا به مصرف مداوم و روزانه ی سیر توصیه می کنند. و شاید هیچ ماده ی غذایی دیگری به اندازه ی سیر حضورش در رژیم غذایی ما انقدر تاثیرگذار نباشد.
در طی فرآیند تبدیل سیر تازه به سیر سیاه، آنتی اکسیدانهای موجود در سیر افزایش پیدا میکنند. و ترکیبات مهم و ناپایدار موجود در سیر خام از جمله آلین و آلیناز که مواد تشکیل دهنده ی آلیسین هستند نیز به موادی با خاصیت آنتی اکسیدان قوی از جمله اِس اَلیل سیستین یا همان SAC که از جمله آنتی اکسیدان های قوی می باشد تبدیل میشوند. در ادامه خواص سیر سیاه دکتر بیز را بیشتر بررسی می کنیم.

سیر تازه یا سیر سیاه؟

سیر سیاه در مقایسه با سیر خام، آب و رطوبت کمتری دارد. که باعث بهبود و تقویت خواص غذایی و آمینو اسیدهای موجود در آن میشود. طعم آن در مقایسه با سیر خام بسیار شیرینتر بوده و هضم آن بسیار راحتتر است. به دلیل آلیسین کمی که دارد برای افراد گرم مزاج بسیار مناسبتر بوده و به دلیل از بین رفتن سولفور که دلیل اصلی بو و طعم تند سیر می باشد مصرف آن منجر به بوی بد دهان نمیشود.

خوب است که بدانید در سیر خام (سفید) موادی وجود دارد که مانع جذب کامل مواد مغذی موجود در سیر می شود. اما وقتی که سیر تخمیر شده و تبدیل به سیر سیاه می شود، مقدار مواد مغذی موجود در سیر که با زیست بدن سازگارترند بیشتر می شود. و همین موضوع منجر به افزایش جذب این مواد معذی در بدن می شود.

خواص این محصول به مواردی که ذکر شد محدود نمی گردد. و در طی فرآیند تبدیل سیر خام به سیاه، پروتئین و فیبر و مواد معدنی خاصی مانند زینک، پتاسیم، منیزیم، آهن، منگنز، فسفر و سلنیوم موجود در سیر افزایش پیدا میکند. که همین موضوع باعث شده تا خواص سیر سیاه نسبت به سیر سفید مغذی تر بوده و ارزش غذایی بالاتری هم داشته باشد.

جالب است بدانید که سیر سیاه در مقایسه با سیر خام PH پایینتری دارد و کمی خاصیت اسیدی بیشتری دارد.

 

خواص سیر سیاه

تحقیقات نشان داده که سیر سیاه حاوی آنتی اکسیدان است که خواص ضد سرطان قوی دارد. به علاوه اثرات آن شامل ضد حساسیت، ضد دیابت و ضد التهاب بودن است (منبع). سیر در راس غذاهایی است که خاصیت ضد سرطان دارد. به طور خلاصه خواص این محصول عبارتند از:

  • پیشگیری از سرطان
  • بهبود سرعت درمان سرطان
  • کاهش وزن و لاغری
  • کاهش چربی خون
  • محافظت از قلب و عروق و پیشگیری از گرفتگی رگ ها
  • کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت
  • بهبود دیابت و کاهش عوارض آن
  • ضد حساسیت
  • کاهش التهاب
  • محافظت از کبد
  • آرتریت و روماتوئید
  • آلزایمر
  • بیماریهای مغز و اعصاب و عملکرد و ادراک ذهن
  • بیماری های ویروسی
  • عفونت های رحمی
  • بیماری های خود ایمنی
  • بیماری های ریوی
  • انواع حساسیت ها
  • انواع التهابات درونی بدن

همچنین اثبات شده است که مصرف آن میتواند به عنوان یک ماده ی غذایی ایده آل و ارزشمند برای کاهش وزن و چربی سوزی طبیعی بسیار مفید و موثر باشد و نه تنها میتواند به کاهش وزن کمک کند بلکه میتواند باعث ضعیف شدن و برطرف شدن توده های لیپیدی و چربی درون بدن نیز بشود و در کاهش کلسترول بد نیز تاثیرات مثبتی داشته باشد.

سیر سیاه را از کجا تهیه کنیم؟

طریقه مصرف :

برای اینکه از خواص سیر سیاه بهره مند شوید توصیه می شود روزانه یک حبه از آن مصرف کنید. مصرف این محصول باید مستمر باشد و هر روز یک عدد مصرف شود تا تاثیرات سلامت آن در بدن بعد از حدود یک ماه ظاهر شود. این محصول را می توانید به تنهایی مصرف کنید یا آن را با غذاهای دیگر بپزید. همچنین می توانید با سیر سیاه، سس های خوش طعم درست کنید.

تهیه سیر سیاه بر لاغری

یکی از خواصی که سیر سیاه دارد، تأثیر زیاد آن برای لاغر شدن است چراکه این ماده نقش بسیار زیادی در چربی سوزی بدن دارد. اگر سیر سیاه را به صورت ناشتا قبل از خوردن صبحانه میل کنید باعث کاهش چربی‌های مضر خون می‌شود همچنین متابولیسم بدن را هم زیاد می‌کند و همین موضوع باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن می‌شود.

عوارض سیر سیاه

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که عوارض قابل توجه و شناخته شده ای برای سیر سیاه وجود ندارد و مصرف معمولی آن ایمن و بی ضرر است. سیر سیاه باعث میشود میکروب ها و ویروس های بدن شکته شود و به سلامت افراد کمک میکند. همچنین خوردن سیر سیاه باعث کاهش فشار خون می شود. به همین دلیل افرادی که معمولا  فشار خون پایینی دارند باید سیر سیاه را همراه با خوراکی هایی که فشار خون را بالا می برند مصرف کنند؛ مثلا خوراکی های شور مصرف کنند یا سیر سیاه را با یک یا دو لیوان آب میل کنند. در نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد سیر سیاه هم می تواند عوارضی داشته باشد. در تحقیقات ثابت شده که مصرف بیش از حد سیر تازه می تواند باعث مسمومیت شود. این مسئله با توجه به اینکه ترکیبات سیر سیاه و سیر تازه نزدیک به هم است در مورد سیر سیاه هم صادق است. بنابراین توصیه می شود روزانه یک حبه سیر سیاه مصرف کنید و بیشتر از دو حبه در روز مصرف نکنید.

  • بهروز صدرارحامی
  • مرداد 20, 1400
  • 881 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!