پسوریازیس

پسوریازیس – همه چیز در مورد بیماری پوستی پسوریازیس

بیماری پوستی پسوریازیس را بشناسیم

بیماری پوستی پسوریازیس چندان شایع نیست ولی افرادی که با آن درگیر هستند مشکلات عدیده‌ای را پیش رو دارند. بیماری پسوریازیس که با نام‌های بیماری صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می‌شود ، یک بیماری پوستی خودایمنی است. یعنی بدن علیه خودش عمل می‌کند. پسوریازیس یک بیماری مزمن است که در حال رفت‌و‌آمد است یعنی گاهی هست و گاهی نیست.

سلول‌های مرده و آسیب‌دیده پوست انسان دائم در حال ریزش هستند. و سلول‌های سالم و جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. ولی در این بیماری به دلیل سیگنال‌ها و دستورات اشتباهی که به سلول‌های پوستی می‌رسد، سلول‌ها با سرعتی بسیار بیشتر از ریزش سلول‌ها، تولید می‌شوند. به این ترتیب پسوریازیس سبب پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود و ظاهری نامناسب به پوست فرد می‌دهد.

این بیماری یک بیماری ژنتیکی بوده و به هیچ عنوان مسری و واگیردار نیست. دلیل اصلی بیماری پسوریازیس به وراثت باز می‌گردد. به این معنا که از بدو تولد در ژن فرد وجود دارد، ولی بروز آن قطعی نیست. برخی از عوامل مانند عفونت، تحریکات موضعی، داروهای خاص، آسیب پوست، آب و هوا، سیگار، الکل و استرس می‌تواند این بیماری را نمایان کند. هدف اصلی درمان این است که سرعت رشد سلول‌های پوست را کاهش دهد.

پسوریازیس
پسوریازیس

انواع پسوریازیس

پسوریازیس انواع مختلفی دارد و با توجه به محل بروز علائم و درصد شیوع آن، در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود :

پسوریازیس ولگاریس یا پسوریازیس پلاکی

این نوع بیماری، شایع‌ترین نوع پسوریازیس به شمار می‌رود. در این بیماری لکه‌های قرمز و خشک روی پوست دیده می‌شود. که با بزرگ‌تر شدن به مرور تبدیل به یک ضایعه فلسی نقره‌ای می‌گردند. گاهی بعد از بهبود خشکی، لکه‌های خون در زیر لایه‌های سلولی دیده می‌شود. ضایعات پوستی ممکن است دردآور یا با خارش همراه باشند. تعداد آن‌ها نیز در سرتاسر بدن متغیر است و در هر قسمتی از بدن ظاهر می‌شوند، حتی درون دستگاه تناسلی و بافت نرم درون دهان.

پسوریازیس ناخن

این دسته از بیماری در بخش کوچکی از ناخن دست یا ناخن پا ظاهر می‌گردد. در این شرایط، رشد ناخن غیر عادی شده و ناخن تغییر رنگ می‌دهد. و در مواقع حاد ناخن ضخیم شده و فرم آن از بین می‌رود.

پسوریازیس خالدار یا پسوریازیس قطره‌ای

این بیماری در کودکان و نوجوانان ظاهر می‌شود و دلیل اصلی آن عفونت باکتریایی مانند «عفونت استرپتوکوکی گلو» است. در اثر این عفونت تکه‌های خشک پوست در سراسر بدن تشکیل می‌شود و اغلب بعد از مدتی از بین می‌رود. لکه‌های کوچک و شبیه به قطره آب بر روی بدن، دست، پا و کف سر به وجود می‌آید. ضایعات توسط پوسته نازکی پوشانده می‌شوند و به ضخیمی پلاک‌ها نیستند.

پسوریازیس معکوس (صدف پوستی)

این بیماری در بخش‌هایی از پوست بدن به وجود می‌آید که پر چین و چروک باشد. پلاک‌های قرمز، صاف و خارش‌آور در ناحیه‌هایی مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن، زیر سینه و نواحی اطراف دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. پوست ملتهب این قسمت با تعریق و اصطحکاک وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند. عفونت قارچی از عوامل به وجود آورنده این نوع پسوریازیس است.

پسوریازیس پوست سر

اگر پسوریازیس در پوست سر به وجود آید، ممکن است منجر به ضایعات روی صورت، گوش و خط رویش مو هم بشود. به همین دلیل در این حالت عواقبی مانند گسترش پسوریازیس و ریزش مو دور از ذهن نیست.

پسوریازیس پوسته‌ای

نوع نادری از این بیماری است که در سطح وسیع یا حتی کوچک با التهاب بسیار شدید روی دست، پا و انگشتان ظاهر می‌شود. سرعت توسعه این بیماری زیاد است در این وضعیت علاوه بر ضایعات پوستی تارها یا پودرهای حاوی مایع نیز درون پوست دیده می‌شود. تب، لرز، خارش شدید و اسهال در این نوع از بیماری شایع است.

پسوریازیس اریترودرمیک

این نوع از بیماری احتمال شیوع کمتری دارد و می‌تواند تمام سطح بدن را با پوسته‌های قرمز بپوشاند که همراه با خارش و سوزش شدید است.

پسوریازیس مفصلی یا آرتریت پسوریاتیک

این بیماری علاوه بر التهاب و پوسته پوسته شدن پوست، باعث تورم و درد مفاصل می‌شود. گاهی فقط درد مفاصل علائم بروز داده شده است و گاهی نیز با تغییر در ظاهر ناخن‌ها همراه است. نشانه‌های پسوریازیس مفصلی از حالت متوسط تا شدید متغیر است و می‌تواند هر کدام از مفاصل بدن را درگیر کند. همچنین ممکن است موجب سفتی و آسیب جدی مفاصل شود و در شرایط مزمن به تغییر شکل دائمی مفاصل منجر گردد.

پسوریازیسِ پلاکی رایج‌ترین شکل این بیماری است.

پسوریازیس
پسوریازیس

علائم بیماری پسوریازیس

علائم پسوریازیس عبارتند از:

  • فلسی شدن پوست به همراه پینه‌های زبر قرمز یا صورتی برآمده؛
  • پوست خشک و ترک‌خورده که ممکن است خونریزی کند؛
  • خارش و سوزش و درد روی پوست؛
  • ضخیم شدن و برآمدگی ناخن‌ها
  • تاول‌های پر از چرک روی لکه‌های قرمز پوست (در موارد نادر).

این علائم می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند اما بیشتر روی زانوها، آرنج‌ها و پوست سر ایجاد می‌شوند.

در صورتی که فرد به این بیماری مبتلا باشد، همان‌طور که اشاره شد چرخه‌ سلولی سلول‌های پوستی به هم می‌ریزد و سلول‌ها بیش از حد تقسیم می‌شوند. این فرایند موجب ایجاد زخم‌هایی نقره‌ای رنگ و ضخیم بر سطح پوست می‌شوند؛ که اغلب قرمزی و سوزش و خارش را نیز به همراه دارند. از دیگر علائم این بیماری ضخیم شدن ناخن‌ها، پوست خشک و ترک‌خورده و نقاط پوسته‌پوسته شده در پوست است. گاهی مفاصل متورم و سفت‌شده نیز با دیگر علائم بیماری پسوریازیس همراه است.

انواع خفیف این بیماری صرفا از نظر زیبایی برای فرد آزاردهنده است ولی انواع شدید آن دردهای بسیاری برای فرد به همراه می‌آورد و موجب تغییر شکل و از کار افتادگی برخی نواحی در بدن فرد می‌شود.

علت بروز بیماری پسوریازیس

علت پسوریازیس به طور کامل مشخص نشده است. اما به نظر می‌رسد که با سیستم ایمنی بدن، سلول‌های T و دیگر گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل‌ها در ارتباط است. سلول‌های T به طور معمول از بدن در برابر عوامل خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها دفاع می‌کنند. اما گاهی همین سلول‌های T به اشتباه به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کنند و آن‌ها را آلوده می‌کنند.

سلول‌های بیش از حد فعال T، باعث افزایش تولید سلول‌های پوست، سلول‌های T بیشتر و سایر سلول‌های سفید خون، به خصوص نوتروفیل‌ها می‌شوند. این عوامل باعث قرمزی پوست و ضایعات پوستی می‌شوند. رگ‌های خونی موجود در مناطق آسیب‌دیده پسوریازیس باعث ایجاد قرمزی در این ضایعات پوستی می‌شوند.

این فرآیند تبدیل به یک چرخه مداوم می‌شود که در آن سلول‌های پوستی جدید به سرعت در حال حرکت به سمت لایه خارجی پوست هستند. این اتفاق ممکن است طی روزها یا هفته‌ها به طول انجامد.

اغلب مبتلایان در سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی به این بیماری دچار می‌شوند. بیماری پوستی پسوریازیس مسری نیست و از طریق تماس فیزیکی به افراد دیگر منتقل نمی‌شود. با وجود این، پسوریازیس می‌تواند یک بیماری ژنتیکی و ارثی باشد. همچنین این بیماری به بخش‌های دیگر بدن شما منتشر نمی‌شود.

درجه‌های مختلف پسوریازیس:

خفیف: علائم بیماری کمتر از سه درصد از بدن شما را درگیر می‌کند.
متوسط: علائم بیماری بین ۳ تا ۱۰ درصد از بدن شما را درگیر می‌کند.
شدید: علائم بیماری بیش از ۱۰ درصد از بدن شما را درگیر می‌کند.

چه کسانی بیشتر در معرض پسوریازیس قرار دارند؟

هر کسی می‌تواند در خطر ابتلا به پسوریازیس باشد، اما برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. از جمله:

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر است. داشتن یک والد پسوریازیس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و داشتن دو والد پسوریازیس خطر بیشتری را به همراه دارد.

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی

افراد مبتلا به HIV بیشتر احتمال دارد که پسوریازیس را توسعه دهند تا افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند. کودکان و نوجوانان با عفونت‌های تکراری، به ویژه گلودرد، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

استرس

از آنجا که تنش می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد، سطوح استرس بالا ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.

چاقی

وزن بیش از حد خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن

استفاده از دخانیات نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند شدت بیماری را هم افزایش دهد. سیگار کشیدن نیز ممکن است در ابتدای توسعه بیماری نقش داشته باشد.

پسوریازیس
پسوریازیس

انواع درمان بیماری پسوریازیس

اگر مشکوک به ابتلا به یکی از انواع بیماری پسوریازیس هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید. تشخیص بیماری پسوریازیس با بررسی دقیق پوست انجام می‌شود و در صورت تشخیص، بخشی از پوست تحت آزمایش میکروسکوپی قرار می‌گیرد.

 در درمان پسوریازیس هدف اصلی کاهش رشد سلولی است. این بیماری به طور صد در صد درمان نمی‌شود ولی می‌توان علائم آن را به میزان زیادی کنترل کرد. درمان هم با مشورت و مراجعه پزشک صورت می‌گیرد و داروها هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی در برنامه گنجانده می‌شود. انتخاب نوع درمان و البته اندازه نیاز به دارو با توجه به سن فرد و وضعیت بیماری تعیین می‌شود.

تاثیر گانودرما بر پسوریازیس

یکی از موثرترین روشهای درمانی این بیماری، درمان از طریق طب سنتی و گیاه درمانی است که از جمله پرکاربرد ترین و اثربخش ترینِ این مکملها و داروهای گیاهی برای درمان و کنترل بیماری پسوریازیس میتوان به قارچ گانودرما اشاره کرد.

یکی از روش های مقابله با این بیماری، استفاده از محصولات دکتر بیز می باشد. همانطور که گفته شد، پسوریازیس یک اختلال و بیماری خود ایمنی می باشد. و کاهش سطح ایمنی در آن دخیل است.

قهوه های دکتر بیز، از قارچ گانودرما تهیه شده که باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود.

گانودرما با تنظیم و متعادل سازی سیستم ایمنی بدن باعث کاهش زخم های ناشی از بیماری شده. و حمله سیستم ایمنی بدن به سلولهای خودی را تا حد زیادی کنترل کرده و باعث کاهش این حملات میشود.

قارچ گانودرما

همچنین گانودرما به دلیل داشتن ترکیبات منحصر بفردی از جمله تری ترپن که خود ماده ای ضد آلرژی و ضد التهاب میباشد به طرز چشمگیری باعث کاهش التهاب ناشی از حملات سیستم ایمنی بدن به سلول های خودی شده و بخاطر داشتن مقادیر بسیار زیاد آنتی اکسیدان و خاصیت بازسازی کننده کمک بسیار زیادی به بهبود التهابات ناشی از آن میکند.
از طرفی قرار گرفتن قهوه در کنار گانودرما باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول میشود که خود عامل مهمی در کاهش التهاب میباشد.

پسوریازیس هم مانند بسیاری از بیماریهای خود ایمنی میتواند بر اثر اتفاقات استرس زا بوجود بیاید و در واقع استرس یک محرک بسیار قوی برای بیماری پسوریازیس به شمار می آید و افزایش مقدار استرس میتواند شدت بیماری را بیشتر کند. گانودرما با خاصیت آرامش بخشی خود به طور چشمگیری باعث کاهش میزان استرس و تنشهای عصبی و افزایش آرامش بیشتر میشود.

گانودرما دارو نیست بلکه یک مکمل غذایی میباشد که به طور طبیعی، خواص فراوان و متنوع و مواد لازم برای بدن را در خود جای داده است. که مصرف آن به صورت یک مکمل و کمک کننده در کنار دارو های شخص، میتواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

قهوه موکا دکتر بیز
قهوه موکا دکتر بیز

قهوه موکا دکتر بیز

مصرف قهوه موکا گانودرما که ترکیبی از قهوه، کاکائو و قارچ گانودرما لوسیدوم میباشد منجر به ایجاد تعادل در سیستم ایمنی بدن شده و علاوه بر کاهش شدت حملات ناشی از بیماری های خود ایمنی، باعث بهبود فرآیند اکسیژن رسانی به پوست و بازیابی و بازسازی سلولی آن میشود.

شامپو بدن گانودرما و پسوریازیس

شامپو بدن گانودرما با دارا بودن عصاره ی طبیعی قارچ گانودرما لوسیدوم علاوه بر نرم کردن پوست بدن و دادن خاصیت ابریشمی به پوست میتواند در کنار مصرف قهوه گانودرما، در بهبود التهابات پوستی ناشی از بیماری هم موثر و مفید باشد.

صابون گانودرما

صابون گانودرما که مخصوص شستشوی پوست دست و صورت بوده نیز میتواند باعث متعادل شدن PH پوست شده و مانع از خشکی بیش از حد آن شود. همچنین مصرف آن منجر به کاهش التهابات پوستی در ناحیه دست و صورت نیز میشود.

محصولات فوراور و پسوریازیس
محصولات فوراور و پسوریازیس

محصولات فوراور و پسوریازیس

کمپانی فوراور لیوینگ بزرگترین تولید کننده محصولات گیاهی و کمک درمانی در زمینه ی بهبود و پیشگیری از اگزما، پسوریازیس و بیماری های پوستی دارای محصولات فوق العاده ای است که به صورت موضعی و درونی منجر به بهبود این دو بیماری خواهند شد. محصولات فوراور مناسب برای این بیماری به قرار زیر میباشد:

نوشیدنی خالص آلوئه ورا:

همان طور که پیش تر گفته شد آلوئه ورا تسکین دهنده ی بیماری پسوزیاریس است. این نوشیدنی آنتی اکسیدانی قوی و فوق العاده است که از طریق آن با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و منجر به بهبودی و سم زدایی می شود. بنابراین از درون سیستم ایمنی را تقویت کرده و موجب بهبودی درونی می شود.

محصول امگای فوراور(ارکتیک سی):

که به شاهکار کمپانی فوراور معروف است سرشار از روغن ماهی است. این مکمل از طریق تغذیه ی سلول های پوستی کمک به تامین نیاز های پوستی و رفع مشکلات مربوطه می کند. این مکمل به غیر از بهبود مشکلات پوستی در تامین نیاز های مفاصل و بهبود گرفتگی عروق از طریق زدودن چربی های اشباع شده. و همچنین تقویت اعصاب نقش فوق العاده ای دارد. این مکمل شگفت آور از طریق آبرسانی و نرم کردن پوست در از بین بردن لکه های اگزما و بهبود آن ها معجزه می کند.

 مکمل آ-بتا-کر:

این محصول که از سه ماده ی مغذی ویتامین  A، ویتامین E و سلنیوم تشکیل شده است برای پوست بسیار مفید است. از آن جایی که سه ماده ی گفته شده نیاز های اولیه و مهم پوست هستند از این رو این مکمل در بهبود مشکلات پوستی عالی است.

مکمل فوراور ابسوربنت سی:

این مکمل با داشتن ویتامین سی خالص و جوی دوسر، سرشار از آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت و تولید کلاژن های پوستی کمک کرده. و منجر به حفظ سلامتی پوست می شود. از طرفی این مکمل یک مکمل ضد سرطانی قوی بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود بیماری های خود ایمنی کمک می کند.

کرم آلوئه پروپولیس:

می دانید که خشکی پوست در بیماری پسوریازیس بسیار زیاد بوده و برای درمان اولین قدم مرطوب نگه داشتن پوست است. کرم پروپولیس یکی از محصولات زنبور عسل فوراور است. که منجر به آبرسانی و بهبود زخم ها شده و یک آنتی بیوتیک بسیار قوی است. این کرم موجب بهبود قارچ، پسوریازیس و اگزما و جلوگیری از ازدیاد آن می شود.

کرم آلوئه لیپس:

این محصول ترکیبی از آلوئه ورا و روغن هسته ی جوجوبا است. طبق تحقیقات روغن هسته ی جوجوبا در بهبود بیماری های پوستی به ویژه پسوریازیس فوق العاده است.

 

برای مشاوره و خرید با ما همراه باشید.

  • بهروز صدرارحامی
  • تیر 21, 1400
  • 472 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!