مواد غذایی ارگانیک

مواد غذایی ارگانیک طی دو دهه اخیر محبوبیت زیادی در سراسر جهان پیدا کرده اند. خیلی از مردم مواد غذایی ارگانیک را از سایر مواد غذایی معمولی ایمن تر ، سالم تر و خوشمزه تر می دانند. همچنین به عقیده برخی ها تولید مواد غذایی سالم و ارگانیک برای طبیعت و حیوانات نیز بهتر است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه مواد غذایی ارگانیک و غیر ارگانیک بپردازیم. با ما همراه باشید.

مواد غذای ارگانیک چیست؟

اصطلاح “ارگانیک” به فرآیند تولید برخی مواد غذایی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات ، لبنیات و گوشت اشاره دارد که بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی ، هورمون ها ، آنتی بیوتیک ها یا ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی رشد یا پرورش داده شده اند. همچنین برای داشتن برچسب ارگانیک ، یک محصول غذایی باید فاقد مواد افزودنی خوراکی مصنوعی نظیر شیرین کننده های مصنوعی ، مواد نگهدارنده ، رنگ های خوراکی مصنوعی ، طعم دهنده ها و سایر موارد مشابه دیگر باشد. محصولات زراعی ارگانیک تمایل دارند از کودهای طبیعی برای بهبود رشد گیاهان استفاده کنند. به حیواناتی که به صورت ارگانیک پرورش می یابند نیز آنتی بیوتیک یا هورمون داده نمی شود.

کشاورزی ارگانیک در تولید محصول فقط از مواد طبیعی استفاده می کند. این به معنای پرهیز از تمام مواد شیمیایی مصنوعی یا ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته ها) است. در نتیجه کشاورزی ارگانیک به بهبود کیفیت خاک و حفظ آب های زیرزمینی نیز کمک می کند. همچنین باعث کاهش آلودگی شده و به طور کلی برای محیط زیست بهتر است.

همچنین از آنجا که در کشاورزی و دامداری ارگانیک از آنتی بیوتیک برای حیوانات استفاده نمی شود ، این محصولات عموماً حاوی مقادیر کمتری از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک هستند.

مقایسه محصولات غذایی ارگانیک و غیر ارگانیک

به طور کلی میزان مواد مغذی موجود در غذاها به عوامل زیادی از جمله کیفیت خاک ، شرایط آب و هوایی و زمان برداشت محصولات بستگی دارد. مطالعاتی که درخصوص مقایسه محتوای مواد مغذی غذاهای ارگانیک و غیرارگانیک انجام شده است نیز نشان می دهد که غذای ارگانیک از مواد مغذی بیشتری برخوردار است. در واقع محصولات پرورش یافته ارگانیک حاوی آنتی اکسیدان ، ویتامین ها و عناصر ریز مغذی بیشتری مانند روی و آهن می باشند. مثلا سطح آنتی اکسیدان این نوع از غذاها می تواند تا 69٪ از سایر غذاها بیشتر باشد.

مطالعات دیگر نشان می دهد سطح نیترات در محصولات زراعی ارگانیک 30٪ کمتر از محصولات غیر ارگانیک است. همانطور که می دانید سطح بالای نیترات با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

مواد غذایی ارگانیک

لبنیات و گوشت ارگانیک نیز ممکن است از مشخصات اسیدهای چرب مطلوب تری برخوردار باشند. در واقع شیر و محصولات لبنی ارگانیک ممکن است حاوی مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3 و مقداری کمی بیشتر آهن ، ویتامین E و برخی کاروتنوئیدها باشند. گوشت ارگانیک نیز حاوی مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3 است و چربی های اشباع شده آن نیز کمی کمتر از گوشت معمولی است. مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 با بسیاری از فواید سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی همراه است.

بنابراین می توان نتیجه گرفت:

برخی شواهد علمی نشان می دهد محصولات زراعی ارگانیک ممکن است دارای نیترات کمتر و ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های خاص بیشتری باشند. محصولات لبنی ارگانیک و گوشت نیز دارای اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری هستند.

مواد غذایی ارگانیک ؛ مواد شیمیایی کمتر

انتخاب غذاهای ارگانیک ممکن است باعث کاهش قرار گرفتن در معرض سموم ، باقی مانده آفت کش ها و باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک شود. البته سطح این سموم در تولیدات غیر ارگانیک نیز به طور کلی بسیار کمتر از حد ایمنی است. اما با این حال بسیاری از مردم برای جلوگیری از مصرف مواد شیمیایی مصنوعی ، خرید مواد غذایی ارگانیک را ترجیح می دهند.

برخی شواهد نشان می دهد که غذاهای ارگانیک فواید زیادی برای سلامتی ما دارند. برای مثال چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که محتوای آنتی اکسیدانی بالاتر آنها به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. و یا مصرف غذاهای ارگانیک خطر ابتلا به آلرژی و اگزما را در کودکان و نوزادان کاهش می دهد.

آیا “برچسب ارگانیک” نشان دهنده سالم بودن یک محصول است؟

توجه داشته باشید که یک محصول فقط برای اینکه صرفا دارای “برچسب ارگانیک” است ، نمی تواند کاملا سالم و بی ضرر باشد. چرا که برخی از محصولات غذایی ارگانیک فرآوری شده هنوز می توانند از نظر مواد مغذی کم ارزش باشند و در عین حال از چربی ، قند و کالری اضافه شده برخوردار باشند. بنابراین غذای بی ارزش ارگانیک هنوز هم غذای بی ارزش است.

به عنوان مثال ، برخی از محصولات ارگانیک مثل چیپس یا نوشابه با وجود برچسب ارگانیک ، هنوز ناسالم هستند. بنابراین اگر می خواهید واقعا لاغر شوید یا غذای سالم بخورید ، ممکن است با خوردن این غذاها باز هم به خودتان آسیب برسانید. در عوض شما باید سعی کنید مواد غذایی ارگانیک و در عین حال مفید را انتخاب نمایید.

وقتی یک غذای بی ارزش ارگانیک را انتخاب می کنید ، ممکن است فقط یک نسخه ی با کیفیت بالاتر از غذای بی ارزش معمولی را انتخاب کرده باشید و در کل برای حفظ سلامتی شما چندان موثر نخواهد بود. با این حال ، از آنجا که مقررات معمولاً استفاده از مواد افزودنی خوراکی مصنوعی را در این خوراکی ها ممنوع کرده است ، خرید ارگانیک روش خوبی برای جلوگیری از مصرف بسیاری از مواد شیمیایی است که اغلب به غذاهای معمولی اضافه می شوند.

آیا مواد غذایی ارگانیک بخریم؟

اینکه آیا خرید ارگانیک انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر اغلب به ترجیحات و ارزش های شخصی شما بستگی دارد. این نکته را هم در نظر بگیرید که مواد غذایی ارگانیک نسبت به غیر ارگانیک معمولا گران تر هستند. بنابراین باید بودجه بیشتری برای خرید این محصولات غذایی در نظر بگیرید. برای شناسایی مواد غذایی ارگانیک ، باید به دنبال مهر یا برچسب ارگانیک بر روی آنها باشید و یا از فروشگاه های معتبر ارائه دهنده محصولات غذایی سالم ارگانیک مثل سایت اریگانوم خرید کنید. این سایت انواع قهوه گانودرما و سایر نوشیدنی های ارگانیک و مواد غذایی کاملا سالم و گیاهی را به فروش می رساند.

همچنین اگر تصمیم دارید محصول ارگانیک انتخاب کنید بد نیست به نکات زیر توجه نمایید. معمولا بر روی مواد غذایی ارگانیک این برچسب ها دیده می شود:

100٪ ارگانیک: این محصول کاملا از مواد ارگانیک ساخته شده است.

ارگانیک: حداقل 95٪  از مواد تشکیل دهنده این محصول ، ارگانیک است.

ساخته شده با مواد تشکیل دهنده ارگانیک: حداقل 70٪ از مواد تشکیل دهنده آن ارگانیک است.

منبع : برگرفته ازhttps://www.healthline.com

  • بهروز صدرارحامی
  • مهر 27, 1399
  • 181 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه